Práce s obsahem aneb jak zazářit na sociálních sítích

Práce s obsahem na sociálních sítích potrápila už nejednoho podnikatele. Já sama jsem obsahu musela přijít na kloub, aby fungoval v můj prospěch a nebyl jen další zátěží pro mne a mé podnikání. V článku jsem vám shrnula vše podstatné, co byste měli pro práci s obsahem vědět.

Výběr sociálních sítí

Pro začátek zvažte, jakou sociální síť zvolíte pro svoji online prezentaci. Důvod je velmi jednoduchý – na každou síť dáváte jiný obsah. Teď ani nemám na mysli, že píšete o odlišných tématech, ačkoli to také může hrát roli. Obsah se totiž liší v mnoha směrech.

Základní rozdíly v obsahu na sociálních sítích

1. Délka a množství textu

Každá síť má jiné maximální množství znaků, které můžete zapojit. Zatímco u Pinterestu smíte použít maximálně 500 znaků, Instagram dovolí 2 200 znaků a Facebook vás pustí až na 63 206 znaků. Je tedy zřejmé, že na delší komunikaci a sdělení Pinterest prostě nevyužijete.

2. Typ a obsah sdělení

Na Pinterestu je hlavní důraz na vizuální stránku, na Facebooku potřebujete text, grafiku i kvalitní obsah, na TikToku se bez videa neobejdete a na Instagramu byste měli používat i hashtagy a obrázky. Je tedy důležité, co vše byste pro větší dosahy a úspěchy příspěvků měli použít.

3. Formát

Dáváte přednost videím, ale pohybujete se na Twitteru? Nebo naopak chcete pouze psát texty a používáte pro sebe Pinterest nebo Youtube? Asi je vám jasné, že takto to fungovat nebude. Každá síť preferuje jiný formát – někde jedou videa (YouTube, TikTok, částečně Instagram), jinde jde o text (Facebook, Twitter), někde o grafiku a obrázky (Pinterest, Instagram).

4. Rozměr grafiky

V neposlední řadě musíte popřemýšlet i nad grafikou (pokud ji používáte a daná síť to dovolí). Vždyť každá síť má jiné velikosti obrázků. Zkoušeli jste někdy trefit velikost úvodních fotek na Facebooku? Občas je to opravdu umění a je zajímavé sledovat, komu co zůstane viditelné.

Já jsem si zvolila pro svoji prezentaci primárně Facebook, Instagram a Pinterest. S grafikou se poperu docela jednoduše, zvlášť když ji tvořím i pro klienty. Formát příspěvku mi na těchto sítích vyhovuje – ačkoli nejsem příznivcem videí, tak zrovna reels se dají krásně využít i pro podnikání a nemusíte ze sebe dělat šaška. Na dlouhé texty mě neužije a obsah přizpůsobuji dané síti.

Dlouhodobě udržitelný obsah

Určitě to znáte – obsah je klíč. Je tady ale jedno velké ALE. Obsah musí mít hlavu a patu a ideálně byste ho měli tvořit s konkrétním cílem a za určitým účelem. Proto doporučuji alespoň trochu plánovat. Za tvorbou obsahu není pouze zaměření vašeho podnikání, ale je toho mnohem víc.

Od svých klientů proto vždy potřebuju vědět tyto body:

1. Co budu během roku prodávat

Prodej cílím na svého ideálního klienta (zkratka IK), nikdy ne na všechny. Měla bych vědět, jak ho oslovit, co řeší za problémy, jaké má touhy a co mu vlastně chci nabídnou. Pokud nevím, co budu prodávat (a tím pomáhat klientům), tak mi sebelepší obsah k prodejům nepomůže.

2. Kdy plánuji volno

Profily na sítích není dobré úplně zavřít (teď nemluvím o skupinách, tam to funguje trochu jiným způsobem). Zkuste si vytvořit příspěvky dopředu, abyste měli obsah na dobu, kdy budete méně aktivní. Aspoň nějaký čas tím ušetříte a dovolenou si užijete mnohem víc.

3. Kdy mi poběží kampaně a na jaký produkt

Pokud plánujete větší online program nebo spuštění nové služby, tak byste měli mít dopředu daný termín, kdy s tím chcete začít. Tady krásně funguje trousení drobečků, ať už předem vaši sledující vědí, že pro ně něco chystáte. Nestačí to zmínit jeden dva dny před spuštěním kampaně, ale drobečky trousíte už nějaký ten týden dopředu.

Jedná se pouze o základní body, nicméně tohle všechno vám pomůže k tomu, abyste vydrželi být dlouhodobě na sítích aktivní. Pokud nebudete vědět, co sami plánujete, nic dobrého z toho nevzejde, a už vůbec ne prodeje. Navíc pozor na vyhoření.

Citat Nezalezi na tom, jestli jste planovaci typ nebo ne. Zakladni body v roce byste meli mit promyslene. Kristyna Vosykova

Témata

Základní pravidlo zní:

Když máte témata, máte vždy o čem psát.

Témata jsou hlavní zaměření profilu. Jde vlastně o obecnou definici toho, o čem chcete mluvit. Nejčastěji se doporučuje mít 3-5 témat, která budete točit.

V mém případě je mé hlavní zaměření na grafiku a obsah na sociálních sítích (tímto směrem vedu svoje podnikání). Je to tedy obecně to, na co se soustředím. Témata mám celkem 4: grafika a design, obsah na sociální sítě, sociální sítě (Facebook, Instagram, Pinterest) a aplikace Canva.

Důležité je, že všechny 4 věci souvisí s mým podnikáním. Pokud mě tedy někdo začne sledovat, tak ode mne může vždycky očekávat tento obsah.

Jaká témata zvolit

Pro výběr témat byste měli přemýšlet nad tím, co vás baví a nebaví. Pokud vás nějaké téma nebaví, tak se mu vyhněte. Když se do něj budete nutit, nebude bavit ani vaše sledující.

Zároveň si uvědomte, o čem opravdu nechcete mluvit. Jestli máte něco, co je pro vás moc soukromé a nechcete to sdílet veřejně, tak to nedělejte. Není nutné se ke všemu vyjadřovat jen proto, že to dělají ostatní. Podnikáte sami za sebe, tak buďte autentičtí – jednejte dle svého přesvědčení.

V tomto článku se zabývám tématem obsahu sociálních sítí pro účely podnikání. Proto by se obsah na vašich sítích měl vždy vázat na podnikání. Ve svém podnikání se na něco soustředíte, můžete vyrábět šperky, poskytovat konzultace nebo být fyzioterapeut. V každém případě vás ale lidé chtějí poznat jako experta v oboru a vědět, proč a s čím za vámi mohou přijít. Pokud vyrábíte šperky a nejčastěji mluvíte o cestování, asi vás lidé nevyhledávají kvůli šperkům (pokud nejde třeba o způsob výroby nebo původ šperků).

Nejdůležitějším bodem je vždy to, že téma musí naplňovat vaše podnikatelské cíle. Základním cílem bývá prodej (ať už produktů nebo služeb). Vámi zvolené téma by tedy mělo být něco, co časem povede klienty k nákupu vašich produktů nebo služeb.

Jak si stanovit temata Kristyna Vosykova

Pokud stále tápete a potřebujete lépe svá témata definovat, objednejte si u mne konzultaci Studnice pro váš obsah. Nejen, že témata spolu vydefinujeme, ale poradím vám, jak s nimi dále pracovat a dám vám tipy na okamžité příspěvky.

Tvorba příspěvků

Tvorba příspěvků by vždy měla navazovat na vaše hlavní podnikatelská témata. I tak se ale může stát, že nápady dojdou a celá tvorba příspěvků uvázne na mrtvém bodě. Mě osobně velmi pomohlo si nastavit svůj postup, který mi tvorbu příspěvků ulehčuje.

Nejprve si promyslím, čeho chci za daný měsíc dosáhnout, co chci prodávat a jakého hlavního tématu se budu držet. Mým cílem je, aby mi vždy příspěvky trochu navazovali na blogové články a moji sledující se tak vlastně podíleli na tvorbě článků. Následně si vytvořím šablonu příspěvků, které pak jen plním aktualizovaným textem. Super na tom je, že to mohu další měsíc použít znovu – jen vyměním obrázky a text. Poté sepisuji samotný příspěvek. Už ve fázi promýšlení si připravuji záchytné body, ale až tady je detailně sepisuji. Už jde konkrétně o text, který půjde ven. Před samotným zveřejněním si příspěvek ještě jednou pročtu, jestli dává textově smysl a nejsou v něm chyby bijící do očí. Až poté vše zveřejňuji.

Nic z toho nedělám ve stejný den. Mám období, kdy mi hlavou lítá jeden nápad za druhým, jindy mám kreativní chvilku. Na texty zase potřebuju trochu klidu.

Nemusíte nutně postupovat stejným způsobem, ale najděte si vlastní systém, který vám bude fungovat a ušetří vám čas.

4 kroky pri priprave prispevku Kristyna Vosykova

Recyklace obsahu

Nyní jste se dostali do fáze, kdy máte zveřejněno mnoho příspěvků za předchozí období (klidně za rok i víc). Co teď s tím? To je máte jen tak zahodit?

To určitě ne! Teď je čas na recyklaci!

Všechny příspěvky můžete do určité míry použít znovu, přece jenom vám určitě pár sledujících přibylo a ne každý si obsah pamatuje. Recyklace ale neznamená, že vezmete původní příspěvek a přesdílíte ho nebo jen pomocí CTRL+C a CTRL+V ho znovu pustíte ve stejné podobě. Recyklace znamená, že používáte stejný obsah (hlavní myšlenku příspěvku), o které mluvíte dál, často v jiném formátu. Z videa lze udělat text, z textu přehlednou grafiku atd.

Recyklace je ale samostatným tématem sama o sobě, proto na toto téma ještě článek doplním.

Chcete více tipů, jak pracovat se svým již vytvořeným obsahem? Nebo jen potřebujete upřesnit témata, o kterých budete v rámci svého podnikání mluvit?

Objednejte si Studnici nápadů pro svůj obsah.