Blogovy clanek: Design jako zpusob odliseni na socialnich sitich Kristyna Vosykova

Jak ukázat svou jedinečnost aneb odlište se na sociálních sítích

Nemusíte být ve všem originální, ale díky jedinečným prvkům budete lépe zapamatovatelní. V článku vám představím, jak je možné se odlišit.

Jak se odlišit na sítích

Způsobů odlišení existuje nespočet. Většině drobných podnikatelů stačí používat stejné GIFy nebo emoji, případně do příspěvků dávat vlastní fotografie. Vlastní tvář je určitě dobrý start, protože tu nám nikdo nevezme, nikdo nás nenapodobí a vždy jsme originální. Navíc si lidé spojují značku s konkrétní osobou.

Na druhé straně jsou značky, za kterými stojí více osob nebo nechtějí být do budoucna spojovány s tváří konkrétního člověka. V tom případě velmi dobře poslouží designové prvky jako jsou barvy, fonty, prvky, obrázky, logo a odrážky. Navíc ve chvíli kdy spojíte všechno uvedené, máte malou pravděpodobnost, že se někdo jiný trefí do stejných prvků.

Co z toho plyne? Čím více originálních prvků máte a čím více jste v jejich používání konzistentní, tím více vyčníváte z davu a lidé vás poznávají na první pohled. Rovnou si vás s danými symboly začnou spojovat. Vždyť přesně tímto stylem funguje podprahové myšlení.

Základem ale je, že by všechny designové prvky měly cílit na vašeho ideálního klienta. Bohužel platí, že sledujícím nejde o vás, ale o to, jak jim můžete pomoci zrovna vy. Jinými prvky cílíte na motorkáře, jinými na jemné ženy.

Jak se odlisit na socialnich sitich: Barvy, fonty, prvky, logo a odrazky. Kristyna Vosykova

Využijte barvy a fonty

V designu vychází barvy a fonty z psychologie barev a psychologie fontů. Nikdy neřešíme otázku LÍBÍ x NELÍBÍ – důležitý je totiž účel a cílová skupina. Barvy a fonty totiž nemají rezonovat s vámi, ale s vaším ideálním klientem.

Pokud je vaším ideálním klientem žena ve věku 35 let se dvěma malými dětmi a vy se ptáte bezdětné ženy zajímající se o motorky, je pro vás její odpověď skutečně relevantní? Změníte kvůli jejímu názoru své barvy a fonty tak, aby se jí líbily?

Pokud si svojí značku teprve tvoříte, jsou barvy a fonty ideálním místem, kde začít. Určitě doporučuji dodržovat tato základní pravidla:

1. Fonty spolu musí ladit. Musí se vzájemně doplňovat a nesmí působit každý odlišně.

2. Barvy k sobě musí být dostatečně kontrastní a vhodně zvolené. Tím mám na mysli, že se musí doplňovat a když se na ně podíváte, nesmí vám z nich přecházet oči. Je dobré také uvažovat nad tím, že někteří lidé mohou mít různé oční vady a některé barvy jim nepřijdou dostatečně kontrastní.

3. Kombinaci barev a fontů by neměl používat každý. Pokud okopírujete kombinaci někoho jiného, jedinečnosti tím nedocílíte. Vždy budete originálnější s placenými, méně častými, fonty. Většina začínajících podnikatelů totiž neinvestuje do fontů a volí fonty zdarma.

Nakonec ještě zopakuji základní pravidlo:

„Ptejte se na názor pouze relevantní cílové skupiny, nikdy ne všech.“  — Kristýna Vosyková

Ptejte se na nazor pouze relevantni cilove skupiny. Nikdy ne vsech. Kristyna Vosykova

Odlište se pomocí prvků a odrážek

Prvky a odrážky jsou jednoduché vizuální prvky, které pozvednou úroveň nejen vašich grafik a obrázků, ale i textů. Navíc jde o něco, kde se kreativitě meze nekladou – můžete se vyřádit a zároveň odlišit.

Víte, že odrážky si můžete vytvořit i vy sami? Není nic jednoduššího než si vzít tužku a papír a něco jednoduchého si nakreslit. I z kresby se dá vytvořit odrážka, jen se musí brát v úvahu její velikost a čitelnost.

Další variantou je využít služeb grafika, který vám odrážky zpracuje přesně podle vašich představ. Pokud si je chcete nechat vytvořit, napište mi a pobavíme se o možnostech.

Jedinečné logo

Většina podnikatelů se domnívá, že je nutné mít logo ještě před začátkem podnikání. Vaše značka se ale časem a praxí vyvíjí a správné logo musí odrážet hodnoty značky, být jednoduše zapamatovatelné a lidé si vás s ním musí spojovat.

Podle mne není nutné jako první investovat do loga, ale časem je určitě dobré si ho nechat profesionálním grafikem vytvořit. Do začátku vám postačí tzv. logotyp, což je textové logo (např. vaše jméno napsané originálním fontem).

Je samozřejmě možnost, že si logo vytvoříte sami např. v aplikaci Canva. Nicméně logo je o účelu – nejen, že má zvyšovat povědomí o značce, ale pozitivně působit na vašeho ideálního klienta a cílovou skupinu. Nejde tedy o vás a to, co se líbí vám. Tvorba loga je už trochu alchymie, proto doporučuji jako levnější variantu použití logotypu.

Blogovy clanek: Jak ukazat svou jedinecnost aneb jak se odlisit na socialnich sitich. Kristyna Vosykova

Jakmile už logo máte, musíte ho lidem začít ukazovat. Nestačí ho dát na web a do profilové fotky na Facebookovou stránku. Začněte ho vkládat i do svých příspěvků.

Proč byste měli dávat logo do svých příspěvků?

1. Lidé si vás začnou spojovat s konkrétními barvami, obrázky a grafikou. Budete si budovat svou značku i po vizuální stránce – McDonald přece poznáme všichni.

2. Jednotný vzhled působí profesionálně. Nejedná se o amatérskou práci a jde o další krok k rozjetí nebo posunu podnikání.

3. Jakmile někdo nasdílí váš příspěvek, tak se logo ukáže každému, kdo sdílení uvidí (ať už v příběhu, nebo samotný příspěvek).

4. Dostáváte se do povědomí dalších potenciálních klientů. Na někoho působí pouze konkrétní texty, jiný potřebuje video. Stále ale většinu podnětů vnímáme zrakem – a proč nevyužít logo?

Pokud vás zajímá víc, podívejte se na blogový článek, který jsem na toto téma sepsala.

Kompletace na sítích

O každém z pěti základních bodů (barvy, fonty, prvky, odrážky a logo) jsme se dosud bavili jednotlivě, ale nejdůležitější a zároveň nejtěžší je zkompletovat všechno dohromady.

I v tomto případě platí několik základních pravidel:

1. Prázdné místo – Nedávejte jeden prvek na druhý, ani moc blízko sebe. Zkrátka a jednoduše nechávejte mezi vším dostatečné mezery.

2. Čitelnost – Grafiku nebo obrázek k příspěvkům dáváte za konkrétním účelem. Aby byl účel pochopitelný, musí být všechno čitelné. Nepoužívejte tedy písmo o velikosti 8 px, které téměř nikdo nepřečte.

3. Barevnost – Barvy spolu musí ladit. Pokud máte v logu tmavě zeleného jednorožce a zároveň použijete černé pozadí, tak jednorožec vidět nebude. Nastavte si tedy takové kombinace barev, které spolu budou ladit a budete je moci použít univerzálně kamkoli.

4. Účelnost – Grafiku k příspěvkům tvoříme za konkrétním účelem. Prvně začněte účelem a pohlídejte si, že je s ním všechno v souladu. Chcete vzdělávat? Tak pište čitelné jednoduché texty. Chcete odkázat na blog? Napište odkaz nebo použijte úvodní fotografii k článku. Vždy ale dodržte účel, za kterým je grafika připravovaná.

Má rada tedy zní:

„Stanovte si účel a držte se ho. U designu je nutné dodržovat pravidla a plnit cíle.“ — Kristýna Vosyková

Stanov si ucel a drz se ho. U designu je nutne dodrzovat pravidla a plnit stanovene cile. Kristyna Vosykova

Pokud chcete dostávat další tipy týkající se obsahu a designu na sociálních sítích, sledujte mne na Instagramu, Facebooku a Pinterestu.