Ve světě podnikání na sociálních sítích může být výběr té správné platformy klíčovým rozhodnutím, které ovlivní celkový úspěch vašeho byznysu. Jako podnikatelky čelíme mnoha výzvám při tvorbě a správě obsahu, který nejen zaujme, ale také přinese reálné obchodní výsledky. V tomto článku se podíváme na to, jak si vybrat ty nejefektivnější sociální sítě pro váš byznys a jaké strategie vám pomohou nejen přežít na sociálních sítích, ale skutečně na nich prosperovat a růst.

Tady je originální video:

Tady najdete přepis videa:

Jakou sociální síti vybrat, ať je to pro tebe efektivní, ale zároveň ať to nese kýžený výsledek? Tak to sleduj dál.

Moje jméno je Kristýna Vosyková a jsem mentorka obsahového marketingu pro podnikatele, které učím, jak prodávat na sociálních sítích a nezbláznit se z toho.

Nezapomeň odebírat tenhle kanál pro další typy ze světa obsahového marketingu.

Já osobně rozlišuji sociální sítě na dva hlavní druhy. První jsou ty, které jsou určené pro dlouhodobý obsah a jsou zaměřené především na vyhledávání pomocí klíčových slov. Do této skupiny se řadí YouTube, Pinterest, případně i blog na svém webu.

Jde o to, že tyhle ty sociální sítě nám pomáhají budovat si expertízu a ten obsah je dohledatelný dlouhodobě. Znamená to tedy, že když toto video někdo najde za dva roky, tak si troufám říct, že ten obsah bude velice obdobný tomu, co za dva roky bude stále fungovat.

Zároveň ale tady jsou ty krátkodobé sociální sítě, kde opravdu cokoliv vytvoříme, přežije pouze pár hodin, maximálně pár dnů. Samozřejmě je možné ten obsah i historicky dohledat, ale to dohledávání už je velice složité a ne úplně uživatelsky přívětivé. Typicky se tady bavíme o sociálních sítích typu Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn.

Když si vybíráte svoji sociální sítě, tak já jsem zastáncem toho, že bychom měli kombinovat krátkodobé sociální sítě s těmi dlouhodobými. Čili, aby náš obsah byl dlouhodobě použitelný, dlouhodobě vyhledatelný, ale zároveň, abychom interagovali se svým stávajícím publikem nyní na těch rychlých sociálních sítích.

Jestli jste solopodnikatelé a jste tady vlastně sami za sebe, nemáte za sebou velkou firmu, tak je za mě velice důležité začít s jednou sítí. Důvod je úplně jednoduchý. Když začnete s jednou sítí, tak máte možnost ji úplně pochopit, zjistit, co na ní funguje, co na ní nefunguje, jak se na ní pohybovat, jak interagovat, která skupina lidí tam vlastně je, koho přesně chcete a jak oslovit. Ve chvíli, kdy ale máte více sociálních sítích naráz, tak nejste schopni tady to všechno vstřebat. Řešíte, je, jak funguje Instagram, ty jo, ale teďka musím tady na ten Pinterest a teďka musím na YouTube kontaktovat. A jste na jednou přehlcení. To ale my nechceme. My chceme mít jasný řád v tom, co děláme, aby každej krok, který uděláme, měl svůj smysl. Právě jednou z těch věcí, aby měly sociální sítě smysl, je začít jednou sociální sítí.

A to zvlášť ve chvíli, kdy jste na to úplně sami. Nemáte tým lidí, který by za vás stvořilo obsah. Ve chvíli, kdy už máte jednu sít zvládnutou, tak můžete postupovat dál. V tu chvíli se zase soustředíte na to, vstřebat informace na té nové síti, jak vlastně funguje, co je na ní důležité, jak interagovat s publikem, jak fungují technikálie, ale zároveň, co přesně nese ty výsledky.

No a o té druhé síti vlastně už vůbec nepřemýšlíte. No ale kterou sociální sítě vybrat přímo pro váš byznys? Bohužel, jestli hledáte univerzální recept, tak vás zklamu. Žádný není. Prvně si ujasněte, co je vaším konkrétním účelem. Pokud jste na začátku své cesty a chcete hodně rychle začít, chcete se dostat do povědomí a rychle teď hned začít prodávat, úplně ideální jsou krátkodobé, ty rychlé sociální sítě, kde můžete i hned začít publikovat, i hned začít prodávat. Je to pro vás mnohem jednodušší dostat se do povědomí veřejnosti, než když půjdete tou dlouhodobou cestou. Krátkodobé sociální sítě vám tedy zajistí rychlejší rozjezd, rychlejší začátek prodejů. V podstatě se tady bavíme primárně o Instagramu, Facebooku, LinkedInu.

Vaším cílem ale nemusí být teď hned nutně začít prodávat, teď hned vyrůst, teď hned se dostat do povědomí. Vy se můžete zaměřovat také na stabilizaci svého podnikání, podporu své expertízy. A tady už je hodně na snaděje zvážit ty dlouhodobé sociální sítě nebo ty dlouhodobé kanály, kde se můžete prezentovat. Jde o to, že obsah na těchto dlouhodobých platformách, Je opravdu určený na to, aby ho lidé konzumovali za několik měsíců, za několik let. Slouží vám dlouhodobě, neustále vám může přivádět klienty, ale má také jednu nevýhodu. Nezačne fungovat i hned. Nezačne tak, že vydáte teďka svůj první blogový článek, teď svoje první video na YouTube a najednou se pohrnou klienti. Ne, všechno nějakou dobu trvá a vaším úkolem je vydržet. Pokud ale nejste na úplném začátku podnikání, ale opravdu už máte podnikání zajeté a chcete si pouze vybudovat další základnu a fungovat trošku více stabilně, tak dlouhodobé sociální sítě nebo dlouhodobé platformy jsou tady pro vás. Zvolte tedy cokoliv typu YouTube, Pinterest nebo vlastní blog.

Když si vybíráte sociální sítě, musíte vědět, podle čeho se vlastně rozhodovat. Tím prvním je, jak rychle vůbec chcete výsledky. Na těch krátkodobých sociálních sítích, kde obsah sice přežije prvních pár hodin až dní, máte možnost získat výsledky mnohem rychleji, než právě na těch dlouhodobých platformách.

Dále je tady otázka zdrojů. Kolik máte času? Jste na to sami? Máte tým lidí, který to za vás může použít? Případně jaké finanční prostředky jste ochotni tady do toho vložit? Pokud máte tým lidí, máte možnost pohybovat se opravdu na všech možných sítích naraz, můžete si najmout specialisty, pokud máte i vyšší finanční částky.

To ale neznamená, že pokud jste solopodnikatel, jste opravdu na všechno sami. Že se vrhnete do velké tvorby obsahu, který bude ještě náročný na vytvoření. Pak je to také samozřejmě o vlastních preferencích. Pokud se opravdu nechcete ukazovat na videu, dělá vám to problém se jenom nadechnout, když na vás míří kamera. YouTube asi nebude to pravé. Pokud ale na druhé straně velice rádi píšete, jste ochotni přidat nějakou grafiku, můžete si zvolit Facebook, LinkedIn, Instagram nebo vlastní blog.

No a samozřejmě nesmím zapomenout na to nejdůležitější a tím je cílová skupina. Když budete přemýšlet, kde se vaše cílová skupina pohybuje, lépe ji poznáte, tak jste schopni se rozhodnout a zase eliminovat trošku ty sociální sítě, kde ji asi najdete.

Pojďme si to ještě malinko shrnout. Ve chvíli, kdy se rozhodujete nad sociální sítí pro svůj vlastní byznys, moje rada zní, nikdy nezačínejte na všech sítích najednou. Zvolte si jednu, tu pořádně rozjeďte a pak teprve přidávejte další. Pokud chcete velice rychlé růst, je pro vás vhodná rychlá sociální sítě typu Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok.

Pokud ale chcete budovat spíše expertízu a stabilizovat své podnikání, doplňte ji o blog, Pinterest nebo YouTube. Rozhodnutí je ale vždycky jenom na vás, takže začněte účelem. Zvolte si, jak rychle potřebujete získat výsledky, jaké k tomu máte zdroje a jaká je vaše cílová skupina. To vše si sepište, eliminujte a vyjdou vám sociální sítě, na kterých je vhodné se pohybovat.

Díky, že jste dokoukali až sem a těším se na vás příště.