7 nejčastějších chyb v publikačních plánech

7 nejčastějších chyb v publikačních plánech

V tomto článku se podíváme na to, jak publikační plány mohou ušetřit váš čas a zvýšit efektivitu tvorby obsahu na sociálních sítích. Mnoho uživatelů si myslí, že pro zvýšení povědomí o sobě stačí jen pár dokonalých příspěvků měsíčně nebo naopak točit denně krátká videa. Ve skutečnosti jde ale hlavně o vhodně nastavenou obsahovou strategii a dobře zpracovaný obsahový plán.

Máte raději video? Poslechněte si článek ve videu níže.

Chyba č. 1: Nedostatečné cílení obsahu

Největší chybou, které se mnozí podnikatelé dopouštějí, je nedostatečné cílení obsahu. Obsah musí rezonovat s cílovou skupinou, jinak nezasáhne publikum, které je relevantní pro následný prodej.

Je to stejná jako když pojedete do Japonska a budete se snažit domluvit v češtině. Moc si s místními nepopovídáte.

Pro kvalitnější cílení se snažte své publikum lépe poznat. Zjišťujte, o co se zajímají, co je baví. Nejideálnější je vycházet ze svých stávajících klientů. Zeptejte se jich, jak se cítili ve chvíli, kdy vás vyhledali a co řešili za problémy. Na stejné otázky se zeptejte po ukončení spolupráce, ale tentokrát se ptejte, jak se cítí po spolupráci s vámi a jaké mají výsledky.

Ptát se můžete i na svých sociálních sítích a zjišťovat, co si lidé o vašem tématu myslí, jaké mají otázky a v čem mají zmatek. Pokud například zjistíte, že je zajímají videonávody a naopak vůbec nečtou, nemá cenu vytvářet blogové články, ale vhodnější je zaměřit se na tvorbu videí.

Chyba č. 2: Nepravidelná frekvence publikování

Když skončíte školu a chcete s lidmi zůstat v kontaktu, musíte tento kontakt udržovat. Občas si napsat, připomenout se, jednou za čas se sejít. Jen tak si stále udržujete blízký vztah a neodcizujete se.

U vašeho publika je to stejné. Když ví, že od vás mohou každý týden očekávat ve středu odpoledne živé vysílání, je vyšší šance, že se skutečně připojí. Pokud ale publikujete nepravidelně, je vyšší šance, že o své publikum přijdete. Tím neříkám, že když dáte příspěvek místo středy ve čtvrtek, je to problém. Mluvím o situaci, kdy se na pár týdnů až měsíců odmlčíte úplně.

Mě osobně pomáhá udržovat pravidelnost sestavený publikační plán. Vždycky vím, kolik obsahu potřebuji pro splnění svého cíle vytvořit v daném období. Vše vychází z mých možností a mám jasně dané priority. Například aktuálně jsem schopná vytvořit takovéto video 1x do měsíce, proto si neplánuji častější frekvenci. Naopak ale vím, že video je pro mne základ, od kterého tvořím další příspěvky a živé vysílání v průběhu měsíce.

Chyba č. 3: Nevyužívání analýzy dat

Další chybou, kterou podnikatelé dělají, je, že nevěnují pozornost analytikám a neměří svoje cíle. Unikají jim tak důležité informace, jako jsou oblíbená témata sledujících, jaké příspěvky pomáhají budovat komunitu a co přináší prodeje. Jakmile pochopí, který příspěvek jak funguje na publikum, mohou na tom postavit svůj publikační plán a dosahovat svých cílů rychleji.

Začněte s jednoduchými metrikami jako jsou dosahy příspěvků nebo množství reakcí. Jakmile zjistíte, že vám sledující přivádí Reels a reakce máte na carousels, tak víte, co a jak zohlednit ve své obsahové strategii. Měřit data můžete i na dalších platformách a nejen sociálních sítích, např. pomocí mailingových nástrojů nebo Google Analytics.

Pokud zatím nic neměříte, začněte co nejdříve aspoň se základem. Dřív nebo později za data budete rádi.

Chyba č. 4: Jednotvárnost obsahu

Další chybou je jednotvárnost obsahu. To znamená, že ačkoli mluvíte o různých tématech, vše si je hodně podobné. Nejčastěji se moje klientky zasekávají ve fázi, kde mluví ke stávajícím sledujícím, vysvětlují jim, že se nemusí ničeho bát, pečují o ně ze všech stran, ale zapomínají jim předávat i něco jiného než motivaci, natož aby zmínili, co prodávají. A to nemluvím o střídání formátů příspěvků.

Moje rada je, začněte experimentovat a zkuste tu stejnou věc říct i jinak. Klient se může nacházet v různých fázích nákupního procesu a nemusí zrovna chtít motivaci, ale fakta. Někdy by i nakoupil, ale neví co. Nezapomínejte mluvit o své nabídce. Jednou využijte pro sdělení infografiku, jindy carousel, jindy video. Formátů máte na výběr dost, a to jsem nezmínila blog nebo e-mail.

V rámci obsahového mentoringu Zkroť svůj obsah s klientkami procházíme celý nákupní proces klienta a upravujeme způsob komunikace. Z jednoho nápadu tak můžete vytvořit minimálně 5 různých příspěvků a ještě to znásobte počtem formátů. Když chcete ze sledujících udělat klienty, musíte na to jinak a začít aspoň trochu experimentovat.

Chyba č. 5: Chybějící autentický obsah

Pátou chybou je nedostatek autentického obsahu. Pro ty, kteří nemají rádi slovo autenticita jako já, představte si takový obsah, který vyjadřuje vaše postoje, názory a váš vlastní příběh. Je rok 2024 a lidé nehledají obsah od konkrétních značek, ale ideálně od lidí. V tom mají podnikatelé vystupující sami za sebe obrovskou výhodu oproti těm, co se schovávají za značku nebo logo.

U autentického obsahu si představte, že chcete budovat důvěru a své osobní fanoušky. Vy chcete, aby lidi šli se svým problémem přímo za vámi a ideálně je nenapadlo žádné jiné jméno. Pro vyšší spojení se svým publikem se nebojte sdílet vlastní pohledy na věc nebo zákulisí podnikání. Zákulisí nutně neznamená, že musíte říkat, kolik vyděláváte nebo pro koho přesně pracujete. Občas postačí sdílet radost z dobře odvedené zakázky nebo se podělit o to, jakou novou zkušenost jste získali.

Vaši osobitost promítnete do svého obsahu tím, že začnete mluvit tak, jak chcete na lidi působit. Čím přirozenější projev, tím lépe pro vás i vaše publikum. Nejde o to vypadat dokonale, ale lidsky.

Chyba č. 6: Nerecyklování obsahu

Stále dost podnikatelů ve své obsahové strategii nepracuje s recyklací. Tím mám na mysli, že vezmete příspěvky, které jste jednou vytvořili a v upravené formě je publikujete znovu. Například já z jednoho videa vytvořím několik samostatných příspěvků a video sestříhám do několika Reels.

Recyklace obsahu je jedním z kroků, díky kterému šetřím hodiny času každý týden. Nemusím neustále vymýšlet něco nového, ale uzpůsobím to, co už mám hotové.

Chyba č. 7: Neefektivní CTA

Poslední chybou je nevhodné využívání výzev k akci (CTA). Když pominu, že mnoho podnikatelů na výzvy k akci úplně zapomíná, problémem je i vložení několika různých výzev k akci na jedno místo.

Když řeknete svému publiku, ať vám napíší do komentáře, přihlásí se na trénink v BIO a ještě vám příspěvek olajkují a na závěr jim řeknete, že vás mají sledovat a odpovědět na další otázku v komentáři, většina z nich se v textu ztratí a neudělá nic. Jakmile ale víte, proč příspěvek píšete a dáte jasný pokyn, co mají sledující udělat, zvyšujete svou šanci, že uživatelé udělají přesně to, co chcete.

Při psaní výzvy k akci vždy myslete na to, co je vaším hlavním cílem. S tímto cílem totiž vytváříte svůj obsahový plán a příspěvek by měl s tímto cílem vždy korespondovat.

V tomto článku jsme se společně podívali na 7 nejčastějších chyb při tvorbě publikačních plánů. Nezapomínejte vždy vycházet ze znalosti vaší cílové skupiny. K tomu vám pomůže i analýza vašeho obsahu a měření úspěšnosti příspěvků. Ve svém obsahu buďte pravidelní, nebojte se experimentovat a buďte sví. Jen tak vás publikum pozná blíž a prohloubíte s nimi vztah. Začněte recyklovat svůj obsah a využívejte to, co už jednou bylo úspěšné a vždy řekněte divákovi, co chcete, aby udělal.