V tomto videu se podíváme na 5 nejčastějších chyb, které podnikatelé dělají na sociálních sítích, a ukážu vám, jak se jim můžete vyhnout, aby vaše obsahová strategie byla úspěšnější.

Podívej se na video:

Přepis videa:

Ahoj, pojďme se dneska podívat na 5 nejčastějších chyb, které podnikatelé dělají na sociálních sítích. A jako bonus ti řeknu, jak ty chyby můžeš napravit.

Moje jméno je Kristýna Vosyková a učím podnikatele, jakým způsobem prodávat na sociálních sítích a nezbláznit se z toho. Nezapomeň odebírat tenhle kanál pro víc tipů ze světa obsahového marketingu a sociálních sítí.

A pojďme začít hned první chybou. Tou není nic jiného, než že se často pohybujete na příliš mnoho platformách. A teďka se nebavím jenom o sociálních sítích, ale vůbec o veškerém místě, kde vůbec tvoříte obsah. Jde o to, že těch míst je potom opravdu hrozně moc. Vy tomu neustále věnujete čas. Soustředíte se na jednu věc, na druhou věc, ale ve skutečnosti neděláte vůbec nic pořádně.

Ve chvíli, kdy byste se radši soustředili na jednu jedinou sociální síť, tu plně ovládli, pochopili, jak funguje technicky, kde máte co hledat, co jaké tlačítko znamená, tak opravdu by vám ta tvorba šla mnohem jednodušeji. A ve chvíli, kdy ještě pochopíte, jakým způsobem tam komunikovat s uživateli, no tak už to jede jedna báseň.

Ale pokud se soustředíte opravdu na pět, deset různých míst a jenom přemýšlíte „jakým způsobem to mám říct, ke komu vlastně teďka mluvím, a jak se tady komunikuje, jak je to jiný než Instagram, než Tik Tok, než Pinterest, co všechno je tady jinak?” Ve chvíli, kdy o tom už nemusíte přemýšlet, tak ta jedna síť vám jede úplně krásně plynulé a vy se na ní vůbec nesoustředíte a řešíte opravdu zase zájem někde jinde.

Takže moje hlavní rada zní, vyberte si jednu hlavní sociální síť. Tou začněte, plně ji ovládněte, ať ji poznáte po technické stránce, jakým způsobem se tam komunikuje s uživateli. A ve chvíli, kdy vám to začne fungovat, tak teprve přidejte další a soustřeďte se na další. A takhle vlastně můžete neustále přidávat, ale pokud jste na to opravdu sami, tak byste se z toho za chvíli zbláznili a ve výsledku by vám nefungovala ani jedna. Takže ještě jednou moje rada, kterou můžete aplikovat teď hned. Vyberte si jednu hlavní sociální síť a té věnujte maximální pozornost a pak teprve přejděte na další.

Druhá nejčastější chyba se týká vůbec kombinace sociálních sítí, kde vy se často pohybujete na více sociálních sítí, což samozřejmě není na škodu, ale většinou nad nimi nepřemýšlíte jako nad celkem. V tu chvíli se stává, že vy jste sice na několika sociálních sítích, ale ty sociální sítě se nijak nedoplňují. Naopak, dost často se spíše duplikují. Může to sice na jednu stranu ulehčit po tom recyklaci obsahu, kdy vy si opravdu sáhnete, trošku změníte ten příspěvek a dáte ho na další sítě. Ale pokud byste nad tím přemýšleli jako nad celkem, tak byste věděli, co vám vlastně táhne klienty, co s těmi lidmi přesně na té síti chcete dělat a měli byste obsáhnutý celý nákupní proces a nikoli pouze jednu jeho část na jedné sociální síti.

Zároveň valná většina podnikatelů se pohybuje na kombinaci sociálních sítích Instagram, Facebook a LinkedIn, jenže tyhle tři sociální sítě jsou krátkodobé, čili vy tam neustále tvoříte obsah. Trávíte tam čas, i když ho nějakým způsobem potom recyklujete, tak pořád tam musíte být přítomní, aby tam docházelo k těm interakcím. Jakmile přidáte k Facebooku a Instagramu ještě LinkedIn, zase to žere další čas. A vy vlastně tvoříte opravdu jenom část toho cełku. Pořád jste v té fázi, kde se zapojujete s uživateli, navazujete s nimi vztahy. Ty vztahy totiž pak vedou k tomu prodeji, ale co se na to kouknout jako celek? Začněte se na sociální sítě dívat opravdu podle toho, jakou plní funkci v celém nákupním procesu.

Zvolte si tedy takovou platformu, která vám přitahuje úplně nové publiku, přitahuje vám nové potenciální klienty. Zároveň si ale zvolte platformu, která buduje vztahy s tím publikem, ale taky nezapomeňte na něco, co podporuje vaši expertízu, protože sociální sítě jsou tady stále jenom na krátkou dobu, ale vy chcete být experti pořád. Tak to promítněte do svého obsahu. Když tedy budete přemýšlet opravdu na tou celkovou kombinací, tak nezapomeňte na tyhle ty tři hlavní věci. Zopakuji to, místo, které přitahuje potenciální klienty, místo, kde se aktivně spojujete se svým publikem a budujete si tam komunitu. A místo, které buduje vaši pozici experta v daném oboru. No a pak samozřejmě to všechno propojit v jeden celý nákupní proces a zakončit to tím prodejem.

Tou třetí nejčastější chybou je, že vámi vybraná platforma nebo sociální sít nezohledňuje vaše nejsilnější stránky. Nejsilnější stránky jsou totiž tím, co vám potom pomůže získat klienta, co vám pomůže prodávat vaše produkty nebo služby. Jde o to, že se musíte soustředit na takový formát, který je opravdu prospěšný vám.

Já se tady trošku vrátím do svojí minulosti. Ve chvíli, kdy jsem začínala na sociálních sítích, začínala jsem si vybírat platformu, kde budu budovat důvěru a podporovat svoji značku dlouhodobě. Tak jsem zvolila blog. Blogové články, protože jsem tehdy nevěděla, jestli pro mě videa budou fungovat, jestli mě to bude bavit, tak jsem si řekla, text je jistota. Text je jistota, funguje to na Google, pomocí klíčových slov si to trošku vylepším a bude to fungovat dlouhodobě. Super, ale co se stalo? Stalo se to, že jsem zjistila, že napsání jednoho blogovýho článku mně stojí strašná kvanta času. A teďka jde nejenom o tom, kdy to ladím, aby to bylo opravdu vyhledatelné, aby tam fungovaly ty klíčové slova. Ale hlavně kvůli tomu, že mě opravdu nebaví psát. Mě prostě nebaví se vyjadřovat textem. Já vím, co vám chci říct. Já tohle video, kdybych měla napsat do článku, tak mi to zabere klidně 6, 7, 8 hodin času. A to mluvím opravdu jenom o napsání v obyčejného textu, bez jakýkoliv grafiky, ladění, klíčových slov či cokoliv dalšího.

Takže za mě opravdu to psaní, ten blogový článek, pro mě je hrozně časově a energeticky náročný, protože já než za sebe cokoliv vypotím, tak den je pryč. No a pak se mi jednou stalo, že jsem byla v jednom skupinovém programu, měli jsme tam společný Zoom, já jsem tam povídala, že jo, povídala jsem prostě svoje zážitky, nějak jsme prostě probírali to daný téma, pak Zoom skončil a mně najednou přišla zpráva „Hele Kristý, proč ty vůbec jako na těch sítích nemluvíš? Ty se tak strašně krásně posloucháš, ty to umíš jasně stručně vysvětlit. Proč nemluvíš?” No a já jsem si uvědomila, hele, jako to je vlastně pravda, proč já nemluvím, když vím, že jednak moje publikum víc ocení, když já mluvím, já to umím mnohem líp vysvětlit, já si konečně vyjádřím, já to video mám natočený za čtvrt hodiny místo, abych tady psala článek osm hodin. Jo, takže v tu chvíli mi to teprve jako došlo, že vlastně, no jo, proč já vlastně netočím ty videa, teď je to mnohem jednodušší.

Jo, a tohleto byl vlastně prvotní impuls k tomu, abych opravdu začala s těmi YouTube videi, protože mě nebaví psát blog. Jo, mě baví točit videa. V nich já jsem silná. Já umím konečně vysvětlit tu myšlenku tak, jak chci, aby zněla. Nevyzní to jinak, když to napíšu, opravdu to vyzní tak, jak chci. Takže tohle byla moje cesta k videím, která zároveň ale zohledňuje moji silnou stránku, protože já vím, že ve videích jsem to já a přesně takovou mě poznají klienti na konzultacích v jakýchkoliv skupinových programech, prostě jsem to já, vyjadřuju se úplně stejným způsobem.

Takže tady tím jsem vám chtěla říct, opravdu se zaměřte na to, co je vaše silná stránka, jak se vám nejlépe vyjadřuje a podle toho si zvolte sociální sítě, kde se budete pohybovat.

Tou čtvrtou nejčastější chybou je, že nerespektujete pravidla, které má ta daná platforma. Neřešíte ty formáty, neřešíte vůbec to, co ta daná platforma chce.

Vy máte představu často, že přijdete na sociální sít, začnete si tam dávat to, co se líbí vám a ať se algoritmus přizpůsobí. Jenomže tady tím způsobem to nefunguje. Každá sociální sít je zaměřená jiným stylem. A teďka neberu jenom to, jestli je zaměřená na video nebo na obrázky. Ale teďka opravdu řeším, jakým způsobem tam probíhá komunikace.

Když se podíváte na Instagram, TikTok. Lidi hodně často vidí, dobrý je to videoplatforma, začnu tam dávat videa, jedno, druhý, budou úplně stejný, v pohodě bude to fungovat. Jenže ono to takhle jednoduchý není. Ta videa musí být natočená určitým způsobem, aby fungovala, protože to publikum na každý té sociální sítě je jiné.

Takže není to úplně, že vezmete jedno video a vyšlete ho do světa všude, kam se hodí, nebo všude, kam si myslíte, že patří video. Ale mělo by mít nějaký určitý formát, mělo by tam být určitým způsobem něco komunikované, to, co chcete, aby opravdu vedlo k tomu cíli, který vy požadujete. Takže zjistěte si, jak ta daná platforma funguje, jak ta daná sociální sítě vůbec funguje, jak tam lidé komunikují, co na té sítě fungují.

A teď neřeším, koukněte se, jak funguje algoritmus a podle toho tvořte. Ne, tvořte podle toho, co na ty lidi funguje. To se samozřejmě může i s časem vyvíjet, to tak prostě je, proto musíme sledovat i naše analytiky. Ale jde o to, že se vyjadřujete nějakým způsobem přirozeně, je vám to vlastní, ale zároveň je to přizpůsobené té síti.

Já tak strašně často slyším věty typu „No ale na téhle sociální síti tam není moje cílovka, já jsem tam byla a mně to vůbec nefunguje.” Ne, ta sociální síti funguje. Ta funguje na prodej, ale dost možná tam jenom prodáváte špatným způsobem. Dost možná tam dáváte něco, co tam nepatří. Říkáte tam něco, co tam nepatří.

Říkáte to tak, že ty lidi to vůbec nezajímají, protože vy jste se soustředili tam, kde jste byli teď. Přece dejme tomu, že jste byli na Facebooku, tak vy vlastně jedete stejný komunikační styl jako na Facebooku a používáte ho na TikTok. A ku podivu, ono to nefunguje. Ale nefunguje to ne kvůli tomu, že by vám TikTok nemohl fungovat jako prodejní platforma, ale že na něm komunikujete nevhodným způsobem.

A tohle platí o jakýkoliv jiný síti. Pokud budete na LinkedInu fungovat úplně stejným způsobem jako na Facebooku, tak to taky nebude úplně ono. Je tam prostě jiné publikum, ty lidi chtějí slyšet tu informaci trošku jiným způsobem a hlavně na každé z těch platforem se prodává jiným způsobem. Takže pokud vám jde o prodej, soustřeďte se i na to, jakým způsobem k němu dochází.

A opět jsme tady u stejné rady, jako jsem říkala na začátku. Vyberte si jednu sociální síť, plně jí pochopte, ovládněte, zjistěte, jak tam publikum reaguje. Co chce slyšet, jakým stylem to chce slyšet a ve chvíli, kdy vám to začne být vlastní, tak přidejte další a pokračujte.

No a pojďme se podívat na tu pátou nejčastější chybu, kterou vydám u podnikatelů na sociálních sítích. A tím je to, že se příliš soustředí na tvorbu krátkodobého obsahu a úplně zapomínají na ten dlouhodobý obsah. Co tím mám na mysli? Hodně často se pohybujete na sociálních sítích typu Instagram, Facebook, LinkedIn, kde ten obsah je rychlý. Vy tam neustále tvoříte, přidáváte, i když recyklujete, pořád to zabere čas, chce to vaší interakci.

Ale teď si představte, že byste mohli vytvořit něco, co by vám vodilo klienty na tu vaší prodejní stránku opakovaně, dlouhodobě, i za měsíce, za roky. Od toho, tady je přece blog, od toho jsou tady YouTubeový videa, od toho je tady Pinterest, aby vám opravdu neustále vodil nové a nové klienty.

Já, když vezmu sebe a svůj blog, svoji webovou stránku, tak opravdu mojí nejnavštěvovanější stránkou na mým webu je stránka s článkem, který jsem napsala více než před dvěma lety. Dlouho to byl můj jediný článek na celém webu a každý měsíc mi z něj chodí tisíce návštěvníků nově na web. Takže není to jenom o tom, že teď musíte sednout a psát blogový články, to ne. Vy máte těch možností opravdu víc. Já jsem třeba přišla na YouTube. Úplně v pohodě, je to jedna z možností.

Samozřejmě není jediná, každý máme jako jiné možnosti. Ale jde o to, nepodceňovat tu dlouhodobost obsahu. Chápu, že můžete být v situaci, kdy chcete teďka řešit, teď hned potřebuji navýšit prodeje. Jasný, dlouhodobý obsah vám nezajistí navýšení prodejů během týdne, dvou, tří. Ale zajistí vám to v dlouhodobém horizontu.

Proto pokud uvažujete, že budete vstupovat na další sociální sítě, zvažte přidání dlouhodobého obsahu. Než začnete řešit, jestli mám ještě přidat k Facebooku, Instagramu a LinkedInu, mám tam ještě přidat TikTok nebo něco jiného, co tam vlastně přidat, tak než začnete přidávat další sociální sítě, zamyslete se, jak máte zohledněný ten dlouhodobý obsah, jak s těmi lidmi komunikujete. Protože pokud ho máte zohledněný, můžete i trošku, troufám si říct, ubrat na těch sociálních sítích, které jsou rychlé, působí krátkodobě, ale opravdu musíte mít propracovanou tu dlouhodobou cestu, aby vám vodila ty klienty dlouhodobě, ať nemusíte neustále vymýšlet něco nového.

Já jsem říkala, že na těch dlouhodobých sociálních sítích neuvidíte výsledky ihned. Ne, to bohužel takhle nefunguje. Ale dejte si nějaké období, minimálně tři měsíce, kde se jim budete věnovat. Vydržíte být pravidelní, vydržíte být konzistentní, budete probírat témata, zkoušet si různé věci. Buďte jen tak na té sociální síti nebo na té platformě. Zkoušejte si, jak funguje, jak funguje na publikum, pak si vyhodnoťte, jak jste spokojení s výsledky. Jestli tam už nějaké vidíte nebo nevidíte, případně začněte řešit, co ještě zlepšit, co přidat, co ubrat, jestli vůbec jste spokojení na té síti, na té platformě. Může se stát, že zjistíte, že tenhle formát fakt pro vás není a zvolíte nějakou jinou cestu a je to naprosto v pořádku.

V tomhle videu jsme se podívali na pět nejčastějších chyb, které dělají podnikatelé na sociálních sítích při jejich výběru nebo vůbec při jejich fungování. Ty chyby byly, že se podnikatelé pohybují na příliš mnoho platformách, přitom je jednodušší začít s jednou sítí, kterou plně ovládnou, aby na ní nemuseli vůbec přemýšlet. A pak teprve pokračují dál. Další chybou bylo, že se podnikatelé soustředí opravdu na takové sítě, které jsou vzájemně na stejné úrovni, ale vzájemně se nedoplňují. Ztrácí čas na místech, které jim dlouhodobě nepřináší klienty a jenom obsahují část celého nákupního procesu. Další chybou bylo, že nezohledňují svoje silné stránky na tvorbě obsahu a nerespektují rozdíly jednotlivých platforem, protože každá z platforma chce slyšet něco jiného, aby vás podpořila. No a nakonec jsme si řekli, že velkou chybou je, když se soustředíte pouze na krátkodobý obsah a zapomínáte na ty dlouhodobé sociální sítě.

Se všemi těmito chybami zatočíme na novém tréninku Minimalismus na sociálních sítích. V tomhle tréninku si nastavíte svoji vlastní minimalistickou strategii, která vám bude vodit klienty dlouhodobě, a to s minimum úsilí.

Odkaz na trénink najdete pod videem a já se na vás už moc těším příště.

Minimalismus na sociálních sítích